11/03/09

Review Filem : Marley & Me



Filem:
Marley & Me


Pengarah:
David Frankel


Genre:
Komedi, Drama & Keluarga


Pelakon:
Owen Wilson, Jennifer Aniston, Eric Dane & Etc.


Ulasan Hans:

Film nih mengisahkan tentang kehidupan suami isteri yang bekerja sebagai journalist atau wartawan yang memang sibuk sepanjang masa.Pada permulaan ceritanya, mereka masih belum terfikir untuk mempunyai anak.

Pada suatu hari nih, si suami nih tiba - tiba terfikir nak mempunyai zuriat. Maka, untuk permulaannya mereka membeli seekor anjing yang diberi nama sebagai Marley sebagai eksperimen mereka sama ada mereka sudah bersedia untuk mempunyai anak atau belum. Dan si anjing bernama Marley nih memang menyebabkan mereka menjadi gila sekejap dan kadang - kadang memberi tekanan yang melampau pada diorang. Habis perabot rumah dengan dinding digigit beliau. Kalau ada anjing jenis nih dekat Malaysia, aku rasa dah lama kena tembak kut. Hahaha!!!

Plot cerita nih pada mulanya agak perlahan. Kemudian scene yang menunjukkan pasal kehidupan sebagai journalist tu memang menariklah(masa tu tetiba rasa macam best plak jadi journalist nih). Selepas itu plot film nih kembali perlahan membuatkan aku agak bosan sekejap tetapi apabila sampai ke babak mereka mempunyai anak dan sewaktu Marley menghadapi hari - hari kematiannya memang menyedihkan. Buktinya, keadaan dalam wayang tetiba senyap dan disusuli dengan bunyi hingusan para penonton. Kiranya memang sedihlah tu kan???

Filem ini berdasarkan sebuah novel dan apa yang aku boleh cakap filem nih banyak menceritakan tentang anjing dan kehidupan seorang journalist tapi aku rasa filem nih agak menarik jugalah bagi aku sebab semua ada dalam filem nih iaitu Realiti, Lucu, Sedih, Falsafah, Memerlukan Pemikiran Yang Mendalam. Jadi, kepada siapa - siapa yang suka filem macam nih memang tak rugilah kalau korang habiskan duit untuk tengok filem Marley & Me.


P/S : Bila Malaysia Nak Buat Filem Macam Filem Slumdog Milionaire??


Tiada ulasan:

Catat Ulasan