11/03/09

Review Filem : Marley & Me



Filem:
Marley & Me


Pengarah:
David Frankel


Genre:
Komedi, Drama & Keluarga


Pelakon:
Owen Wilson, Jennifer Aniston, Eric Dane & Etc.


Ulasan Hans:

Film nih mengisahkan tentang kehidupan suami isteri yang bekerja sebagai journalist atau wartawan yang memang sibuk sepanjang masa.Pada permulaan ceritanya, mereka masih belum terfikir untuk mempunyai anak.

Pada suatu hari nih, si suami nih tiba - tiba terfikir nak mempunyai zuriat. Maka, untuk permulaannya mereka membeli seekor anjing yang diberi nama sebagai Marley sebagai eksperimen mereka sama ada mereka sudah bersedia untuk mempunyai anak atau belum. Dan si anjing bernama Marley nih memang menyebabkan mereka menjadi gila sekejap dan kadang - kadang memberi tekanan yang melampau pada diorang. Habis perabot rumah dengan dinding digigit beliau. Kalau ada anjing jenis nih dekat Malaysia, aku rasa dah lama kena tembak kut. Hahaha!!!

Plot cerita nih pada mulanya agak perlahan. Kemudian scene yang menunjukkan pasal kehidupan sebagai journalist tu memang menariklah(masa tu tetiba rasa macam best plak jadi journalist nih). Selepas itu plot film nih kembali perlahan membuatkan aku agak bosan sekejap tetapi apabila sampai ke babak mereka mempunyai anak dan sewaktu Marley menghadapi hari - hari kematiannya memang menyedihkan. Buktinya, keadaan dalam wayang tetiba senyap dan disusuli dengan bunyi hingusan para penonton. Kiranya memang sedihlah tu kan???

Filem ini berdasarkan sebuah novel dan apa yang aku boleh cakap filem nih banyak menceritakan tentang anjing dan kehidupan seorang journalist tapi aku rasa filem nih agak menarik jugalah bagi aku sebab semua ada dalam filem nih iaitu Realiti, Lucu, Sedih, Falsafah, Memerlukan Pemikiran Yang Mendalam. Jadi, kepada siapa - siapa yang suka filem macam nih memang tak rugilah kalau korang habiskan duit untuk tengok filem Marley & Me.


P/S : Bila Malaysia Nak Buat Filem Macam Filem Slumdog Milionaire??


5/03/09

Review Filem Geng: Pengembaraan Bermula



Filem:
Geng: Pengembaraan Bermula


Pengarah:
Nizam Razak


Genre:
Keluarga, Pengembaraan, Fantasi & Animasi


Sinopsis:

Bosan bercuti di rumah, Badrol mengajak kawan karibnya Lim untuk balik ke kampung Datuknya untuk merasakan suasana musim durian. Tetapi percutian mereka telah bertukar menjadi satu pengalaman yang tidak disangkakan, dimana mereka telah terlibat dengan pembongkaran misteri yang menyelubungi kampung datuk Badrul. Bersama kawan-kawan baru mereka, Rajoo si pembisik haiwan, Ros si gadis kampung, dan adik kembarnya Upin dan Ipin, mereka bekerjasama untuk mendedahkan rahsia yang menghantui kampung itu.


Ulasan Hans:

Banyak scene yang aku suka dan scene yang melibatkan upin dan ipin memang lucu lah. Scene Rajoo dengan Sapi dia pun best. Scene yang fikir masa depan melibatkan nenek dengan atuk diorang sangat lawak. Scene ayah Rajoo cakap Teh tarik,milo tarik lah dan macam - macam lagi dengan lajunya pun best. Boleh kata semua best lah.

Terbaikkkk!!!!! Tak rugi aku berpenat - penat cari kereta sewa dengan member - member nak tengok film nih. Terima kasih pada Les' Copaque sebab korang memang terbaik!!!! Dari awal sampai habis aku tengok film nih tanpa menguap atau tertidur walau sekali pun. Harap - harap ada Geng 2 plak lepas nih.


P/S : 5 Bintang.......