11/04/11

Review Filem : Dilarang Masuk



Filem:
Dilarang Masuk


Pengarah:
Jeffrey Chiang


Genre:
Thriller


Pelakon:
Asyikin Kamal, Isma Yusoof, Isma Hanum, Muniff Isa,
Esma Daniel, Betty Banafe dan Zuhairi Ibrahim.


Sinopsis:

Empat orang rakan iaitu Fatia, Ronnie, Badrul dan Juli telah tersesat jauh di sebuah tempat dan akhirnya mereka terjumpa sebuah banglo lama lalu mengambil keputusan untuk bermalam di tempat tersebut. Di dalam rumah tersebut, mereka berempat menjumpai pelbagai perkara aneh seperti mayat dua manusia yang sudah pun mereput beserta sepucuk pistol yang masih terdapat peluru di dalamnya. Selain itu, mereka juga menjumpai 3 beg berisi wang sebanyak RM2.8 juta serta beberapa barang berharga. Bagaimanapun, Fatia dibayangi beberapa bayangan aneh yang melibatkan seorang gadis yang seolah - olah menyeru si Fatia untuk membantunya menyelesaikan satu masalah. Keadaan mula menjadi kacau bilau apabila pistol yang berdekatan dengan mayat yang dijumpai mereka di dalam rumah tersebut hilang. Rupanya mereka tidak keseorangan kerana ada orang lain yang memerhatikan mereka. Siapakah orang itu? Apa hubungannya dengan rumah tersebut? Apakah sebenarnya yang telah berlaku? Saksikan sendiri di pawagam berhampiran anda!


Ulasan Hans:

Filem ini bermula dengan seribu satu persoalan. Setiap adegan akan membuatkan aku tertanya - tanya apa sebenarnya yang berlaku? Setiap watak membuatkan aku tertanya - tanya apakah karakter sebenar mereka. Filem ini memang bagus dari segi itu kerana itu adalah salah satu sebab untuk membuatkan aku terus duduk menonton filem ini.

Aku sukakan warna di dalam filem ini. Sangat menarik! Unsur kejutannya juga agak menarik walaupun kadang - kadang aku rasa agak berlebihan! Sistem bunyinya juga mampu membuatkan jantung aku bergerak pantas dan pergerakan serta sudut kamera nya memang mampu mendebarkan sesiapa sahaja yang menonton.


Salah Satu Adegan Di Dalam Filem Dilarang Masuk


Namun, lakonan beberapa pelakon kurang menyerlah. Mungkin masih baru barangkali seperti watak Juli lakonan Isma Hanum yang karakter nya kelihatan sedikit serabut atau kurang menyerlah dari segi cara penyampaian. Watak utama iaitu Fatia lakonan Asyikin Kamal juga kurang kuat dan aku rasakan watak Ronnie lakonan Isma Yusoof telah menyelamatkan dan membantu mengukuhkan watak - watak lain.

Filem ini ada mesej nya tersendiri tetapi babak akhirnya aku kurang gemari kerana aku merasakan seperti kurangnya logik disitu. Aku rasa babak akhirnya memang tidak mampu membuatkan hati aku gembira. Filem ini dimulai dengan seribu satu pertanyaan yang menimbulkan seribu satu persoalan yang menghairahkan yang aku ingin tahu namun mungkin dirosakkan oleh babak akhir. Mungkin juga aku kurang memahami babak akhir filem ini.

Aku pun kurang pasti tetapi jika diikutkan citarasa aku memang aku tidak gembira dengan penamat cerita filem ini dan aku merasakan tajuk filem yang diberi iaitu Dilarang Masuk seperti tidak kena untuk mewakili nama filem ini. Apa - apapun, daripada 5 bintang maka aku memberi 3 bintang untuk filem ini. Masing - masing ada citarasa dan pandangan masing - masing. Jadi, selamat menonton!


P/S : Tak Sabar Nak Tengok Filem Kongsi!!!!!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan