27/07/11

Filem Libas



Filem:
Libas


Pengarah:
Jurey Latiff Rosli


Genre:
Aksi Komedi


Pelakon:
Rosyam Nor, Scha Al-Yahya, Johan Raja Lawak, Beego, Mohd Fadzly,
Mohd Razib, Z.Zamrie, Taiyuddin Bakar, Adam Corrie, Yank Kassim,
Sabri Yunus, Sathiya, Johan Abdullah & Etc.


Tarikh Tayangan:
29 September 2011


Sinopsis:

Filem ini mengisahkan tentang Adnan Saladin iaitu seorang pakar libasan dalam permainan sepak takraw. Dia digelar sebagai raja libas Malaysia dan kehebatan libasan beliau sangat digeruni oleh pasukan lawan terutamanya dari pasukan Thailand. Kecederaan yang berlaku mengakibatkan tekong Malaysia iaitu Dali parah apabila Libas gagal menampan libasan kuat AK Nangkhon lalu terkena dadanya. Akibatnya Malaysia telah tumpas kepada Thailand untuk kali kedua berturut-turut. Jurulatih dan rakan sepasukan, Megat turut menyalahkan Adnan Saladin kerana kekalahan itu sehingga jurulatih sanggup memutuskan pertunangan Adnan Saladin dengan anaknya, Ratna. Raja Libas resah apabila mengetahui Mr. Wilson menawarkan perlawanan Libas lebih awal dari selalunya untuk mendapatkan bola warisan yang mempunyai nilai sejarah dan kuasa mistikal. Tawaran lumayan diberikan kepada pasukan Thailand demi mendapatkan bola warisan tersebut yang berada pada Raja Libas. Raja Libas berfikir siapa yang harus dia ambil sebagai pemain bagi mengekang kehebatan pemain Thailand. Akhirnya Raja Libas dapat menemui pemain baru dan mengumpulkan regu pasukan yang terdiri daripada Megat, Hamadi dan Kumok yang merupakan taruhan Libas untuk menentang Thailand nanti. Pada perlawanan akhir nanti, pasukan Malaysia teruk dibelasah oleh pasukan Thailand. Mampukah Raja Libas mempertahankan maruah negara?


Trailer:

video



Pandangan Hans:

Apabila menonton trailer filem Libas ini terus ingatan aku teringat pada filem - filem dari Thailand yang gemar menjadikan sukan sebagai salah satu subjek utama di dalam filem mereka dan bagaimana mereka menonjolkan sesuatu sukan itu di dalam bentuk yang luar biasa atau tidak masuk akal yang menjadikan filem mereka punya aura yang cukup kuat untuk mengundang ketawa daripada penonton. Mungkin filem Libas cuba mengambil pendekatan seperti itu jika dilihat pada trailer filem ini.

Kemudian, apabila melihat aksi - aksi dan kesan khas di dalam trailer filem ini terus fikiran aku terarah kepada filem - filem Stephen Chow yang gemar menggunakan formula yang sama. Walaupun kelihatan terdapat beberapa babak yang melibatkan CGI yang kelihatannya terlalu animasi di dalam filem ini tetapi aku belum pasti bagaimana dengan kekuatan jalan ceritanya. Mungkin jalan ceritanya berkualiti. Siapa tahu kan?

Senarai pelakon sangat hebat dan berbakat! Jika kena gayanya mungkin filem ini akan berjaya menarik perhatian penonton atau pun sebaliknya. Bagi aku jika filem ini kuat dari segi jalan cerita dan komedinya mampu membuatkan penonton Malaysia pecah perut insyaallah pasti filem ini akan tersenarai di kalangan filem - filem yan berjaya mencapai kutipan tiket yang bernilai jutaan ringgit. Apa - apapun, nantikan filem ini di pawagam berhampiran anda.

P/S : Tak Sabar Nak Tengok Dan Buat Review Filem Libas Nih! (^_^)Y




5 ulasan:

  1. harap2 filem ni xtermassuk dlm movie sampahan yg xpatut tgk...

    BalasPadam
  2. cik fa : selamat menonton

    faiz : aku pun harap macam tu :-)

    BalasPadam
  3. kalau tak silap skrip filem ni ditulis blogger mak dara(bicaramakdara)

    BalasPadam
  4. pergh, lma x tgk rosham nor blakon

    BalasPadam