30/09/11

Review Filem Libas


Filem:
Libas


Pengarah:
Jurey Latiff Rosli


Genre:
Aksi Komedi


Pelakon:
Rosyam Nor, Scha Al-Yahya, Johan Raja Lawak, Beego, Mohd Fadzly,
Mohd Razib, Z.Zamrie, Taiyuddin Bakar, Adam Corrie, Yank Kassim,
Sabri Yunus, Sathiya, Johan Abdullah & Etc.


Penilaian:
3.8 / 5


Sinopsis:

Filem ini mengisahkan tentang Adnan Saladin iaitu seorang pakar libasan dalam permainan sepak takraw. Dia digelar sebagai raja libas Malaysia dan kehebatan libasan beliau sangat digeruni oleh pasukan lawan terutamanya dari pasukan Thailand. Adnan teringat kisah lampau dimana kecederaan Dali selaku tekong Malaysia yang parah akibat Adnan gagal menampan libasan kuat AK Nangkhon yang menyebabkan bola itu terkena dadanya. Kesannya, Malaysia telah tumpas kepada Thailand untuk kali kedua berturut-turut. Jurulatih dan rakan sepasukan, Megat turut menyalahkan Adnan Saladin kerana kekalahan itu sehingga jurulatih sanggup memutuskan pertunangan Adnan Saladin dengan anaknya, Ratna. Raja Libas resah apabila mengetahui Mr. Wilson menawarkan perlawanan Libas lebih awal dari selalunya untuk mendapatkan bola warisan yang mempunyai nilai sejarah dan kuasa mistikal. Tawaran lumayan iaitu sebanyak 1 Juta USD akan diberikan kepada setiap seorang pemain dalam pasukan Thailand jika mereka berjaya memenangi perlawanan seterusnya merampas bola warisan tersebut yang berada pada Adnan. Adnan kini berada di dalam tekanan untuk berfikir dan mencari orang yang sesuai dan mempunyai bakat untuk menjadi pemain bagi pasukannya untuk mengekang kehebatan pemain Thailand. Akhirnya Adna dapat menemui dua orang pemain baru Hamadi dan Kumok yang mempunyai bakat tersendiri serta pemain lama iaitu Megat sebagai taruhan beliau untuk menentang pasukan Thailand nanti. Namun segala - galanya berubah apabilat Megat menjadi pembelot dan Hamadi serta Kumok pula cedera. Adakah Adnan Saladin akan kembali bermain semula? Mampukah pasukan Malaysia mempertahankan maruah negara dan menyelamatkan bola warisan daripada jatuh ke tangan Thailand? Saksikan sendiri filem menarik ini di pawagam berhampiran anda untuk mengetahui jawapannya.


Ulasan Hans:

Menonton filem Libas sebentar tadi mengingatkan aku terus pada filem - filem dari Thailand umumnya yang gemar menjadikan sukan sebagai salah satu subjek utama di dalam filem - filem mereka dan bagaimana mereka menonjolkan sesuatu sukan itu di dalam bentuk yang luar biasa atau tidak masuk akal yang secara tidak langsung menjadikan filem mereka punya unsur humor yang cukup kuat untuk mengundang ketawa daripada penonton. Menariknya filem Libas ini bagi aku ialah pendekatan yang diambilnya merangkumi banyak perkara dimana apabila aku menonton filem ini ia mengingatkan aku kepada beberapa buah filem dari luar negara yang aku pernah tonton sebagai contohnya Shaolin Soccer dari Hong Kong(dari segi kesan khas), The Iron Ladies dari Thailand(dari segi komedi) serta filem Chakde! dari India(dari segi semangat kenegaraan).


Salah Satu Adegan Dalam Filem Libas


Apabila melihat aksi - aksi dan kesan khas di dalam filem ini yang kebanyakkan boleh dilihat pada aksi perlawanan mereka bermain sepak takraw tersebut maka fikiran aku dibawa untuk kembali kepada filem - filem Stephen Chow yang gemar menggunakan formula yang lebih kurang sama. Pada pendapat aku, terdapat kesan khas atau CGI di dalam filem ini yang boleh aku kategorikan kepada 3 kumpulan iaitu :-


1) Kesan khas yang agak menarik terutamanya pergerakan bola takraw dan setiap watak bijak memainkan pergerakan tubuh seolah - olah bola takraw itu wujud sedangkan hakikatnya mereka bermain tanpa bola takraw.

2) Terdapat CGI yang sedikit animasi seperti adegan Adnan menimbang gelas tetapi masih menarik dan tidak lah kelihatan terlalu animasi seperti CGI di dalam filem Nur Kasih.

3) Kesan khas yang sebenarnya tidak perlu diletakkan berulang kali seperti gambar harimau malaya mengaum dan gambar bola takraw yang bagi aku sedikit semak dan membosankan kerana berulang kali ditunjuk.


Pasukan Malaysia Dalam Libas


Pemilihan Rosyam Nor sebagai Adnan Saladin sememangnya tepat kerana bagi aku Rosyam telah berjaya menghidupkan watak tersebut dengan rencah rasa yang cukup. Emosinya bagus! Komedinya ada! Tidak terlalu serius! Tidak terlalu selamba! Paling aku suka satu adegan dimana Adnan begitu tertekan dan terpaksa memilih sama ada untuk kehilangan bola warisan(bermaksud hilangnya maruah negara) atau hilangnya nyawa rakan - rakan sepasukannya. Aku cukup sukakan emosi beliau untuk babak tersebut. Johan pula tidak dapat disangkal lagi kerana kebanyakan komedi yang lahir di dalam filem ini datangnya daripada watak lakonan beliau sebagai Hamadi sambil dibantu oleh Fadzly yang memegang watak sebagai Kumok yang kelihatannya seperti bodoh - bodoh alang tetapi aku menyukai watak tersebut. Yank Kassim yang memegang watak sebagai jurulatih Siam juga tidak mengecewakan kerana watak tersebut juga berjaya menghiburkan penonton. Pelakon - pelakon lain pun tidak kurang hebatnya di dalam menghidupkan watak masing - masing.


 Johan Memberi Seri Pada Filem Libas


Aku juga ingin memberi pandangan tentang beberapa adegan yang menunjukkan suasana atau gelagat orang ramai sebelum babak pertandingan dimulakan yang bagi aku tidak menarik dan sedikit memeningkan. Ada juga adegan - adegan yang disambung dengan cara digelapkan seketika sedikit merimaskan mata aku. Ada juga adegan yang mungkin sedikit kontroversi dimana menunjukkan salah seorang pemain takraw dari pasukan Thailand merupakan seorang Mak Nyah atau lembut dan mungkin ia berdasarkan populasi golongan tersebut di negara gajah putih itu. Namun, satu yang aku suka tentang filem ini ialah perasaan teruja dan begitu bersemangat untuk melihat pasukan Malaysia menang di dalam filem ini walaupun hakikatnya ia hanyalah sebuah filem dan bukannya realiti tetapi ini merupakan satu kejayaan barangkali kerana berjaya menarik jiwa aku untuk turut sama merasai debarannya.


 Pasukan Thailand Dalam Filem Libas


Bagi aku filem ini tidaklah mengecewakan dan tidak lah juga terlalu hebat kerana masih ada babak - babak yang bagi aku klise namun apa aku boleh katakan filem ini agak menarik untuk ditonton dan selain daripada bergelak ketawa filem ini juga cuba menterjemahkan makna maruah negara pada penonton - penontonnya. Abaikan perkara yang tidak logik di dalam filem ini kerana sudah namanya aksi komikal jadi memang banyak lah perkara yang kelihatan tidak nyata. Cuma satu aku ingin nyatakan disini! Jika perjalanan filem ini mengambil inspirasi seperti filem Chakde maka aku rasa aku akan lebih menyukai filem ini. Jika anda tidak pernah menonton filem Chakde maka silalah tonton dan anda akan faham apa maksud aku! Jadi, selamat menonton filem Libas dan kongsikan pendapat anda pula tentang filem ini di ruangan komen ya!



P/S : Tak Sabar Nak Menonton Filem Abuya! (^_^)Y



3 ulasan:

  1. entah la mcm tak tertarik nak tgk cerita ni.. btw thanks for the review.. maybe tgk kat tv je kot.

    BalasPadam
  2. hee...betul tu...ada few babak yang cam kureng sikit...boleh la, cite ni..wat isi masa hujung minggu...haha...

    BalasPadam
  3. citer ni aku tengok penuh dengan lawak bodoh. sampai bosan aku tengok.
    jadi cite ni tak serius langsung. wat malu jer.
    bahagian lawak ni patut buat kat satu pihak sahaja.kumpulan thailand dah macam kumpulan sarkis aku tegok.

    BalasPadam