29/10/11

Filem - Filem Yang Bertanding Di Dalam FFM24



Festival Filem Malaysia Ke-24(FFM24) yang dijangka akan dilangsungkan pada 19 November 2011(dengar kata nak tunda! betul ker?) ini telah mengumumkan bahawa terdapat 42 filem yang layak bertanding pada festival kali ini dan ini merupakan penyertaan terbanyak sepanjang sejarah. Filem - filem tersebut ialah :-

1. Mantra *

2. Senario Asam Garam *

3. 4 Madu *

4. Cuti-Cuti Cinta *

5. Ngangkung *

6. Aku Tak Bodoh *

7. Hantu Kak Limah Balik Rumah *

8. Aku Masih Dara *

9. Janin

10. Damping Malam *

11. Khurafat *

12. Sini Ada Hantu *

13. Kembar Siang *

14. Hikayat Merong Mahawangsa *

15. Ratu *

16. ... Dalam Botol *

17. Cun *

18. Dilarang Masuk *

19. Senjakala *

20. Penunggu Istana *

21. Seru *

22. Momok Jangan Panggil Aku

23. Kongsi *

24. Nurkasih The Movie *

25. Karak *

26. KL Gangster *

27. 3,2,1 Cinta *

28. Rasuk *

29. Sekali Lagi *

30. Tolong Awek Aku Pontianak *

31. Senario The Movie Ops Pocot *

32. Flat 3A *

33. Karipap-karipap Cinta *

34. Hantu Bonceng *

35. Bini-biniku Gangster *

36. Libas *

37. Al-Hijab *

38. Sumpahan Puaka

39. Raya Tak Jadi *

40. Jangan Pandang Congkak 2 *

41. Klip 3gp *

42. Crayon

* = Sudah Menonton Filem Ini


Pertanyaan : Filem Crayon Masih Bertanding Atau Tarik Diri?


Jika dilihat di atas, daripada 42 filem yang bakal bertanding aku sudah menonton 38 filem daripada kesemua 42 buah filem tersebut. Ada yang aku tonton di pawagam manakala ada beberapa filem yang terpaksa aku tonton di internet. Aku menonton filem di internet hanya kerana 2 sebab iaitu pertama filem tersebut tidak ditayangkan di pawagam berdekatan rumah aku yang kecil tu dan kedua ialah aku berasa tidak berbaloi untuk melaburkan duit aku untuk menonton filem tersebut di pawagam. Aku rasa kebanyakan filem pilihan aku yang aku tonton di pawagam adalah bertepatan dengan selera dan kepuasan serta agak berbaloi.

Jadi, daripada 38 filem yang aku pernah tonton tersebut maka aku senaraikan 7 filem(aku senaraikan 7 sebab aku suka nombor 7) yang aku rasa aku sukakannya :-)





2) Hantu Kak Limah Balik Rumah


3) Cun










Apa - apapun, keputusan di tangan juri - juri yang bertauliah lah kan! Aku cuma menyatakan filem - filem yang aku suka. Ada juga filem yang mungkin lebih baik daripada 7 filem yang aku senaraikan ini cuma bak kata orang tua - tua dahulu kala,"Lain Padang Lain Belalangnya, Lain Orang Lain Ragamnya". Hehehe! Jadi, kita nantikan keputusannya nanti!


P/S : Entri Ini Dibuat Selepas Mendapat Inspirasi Daripada PerangFilem (^_^)Y




3 ulasan:

  1. crayon kot bestt... takde yg gempak sgt dgn filem2 ini.. aku teringat zaman2 filem embun, red kebaya, papadom, buli, putri impian, soal hati.. what so great malay film.. skrg? no comment... ok ok je lah.

    *pendapat peribadi

    BalasPadam
  2. ermm namaku disebut2. patut la batuk2. huhu toce-toce..

    banyaknya ko dah tgk! Camna kita tak suka Merong ya? :)

    BalasPadam
  3. PerangFilem : bagi aku Merong sebagai filem Malaysia yang ke-2 yang teknologi dan kos dia agak besar tetapi dari segi jalan cerita aku rasa kureng sikit :-)

    BalasPadam