30/03/18

Review Filem Ready Player One


Filem:
Ready Player One

Pengarah:
Steven Spielberg

Genre:
Aksi, Pengembaraan & Sains Fiksyen

Pelakon:
Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe,
T.J. Miller, Simon Pegg, Mark Rylance, Philip Zao, Win Morisaki & Etc.

Penilaian:
8 / 10

Sinopsis:

Filem ini merupakan sebuah filem adaptasi dari novel Ready Player One yang merupakan hasil karya Ernest Cline dan mengisahkan tentang seorang remaja lelaki berusia 18 tahun bernama Wade Watts. Dia telah menyertai sebuah pertandingan ciptaan Halliday yang telah mencipta sebuah permainan virtual realiti yang diberi nama OASIS. Halliday yang telah meninggal dunia telah meninggal sebuah pesanan kepada semua pemain OASIS untuk mencari Easter Egg miliknya dengan menyelesaikan tiga cabaran yang diberikan. Mana-mana peserta yang berjaya memenangi permainan tersebut berhak untuk memiliki semua kekayaan yang dimiliki oleh Halliday termasuklah hak ke atas permainan OASIS. Namun, untuk memenangi permainan tersebut tidak lah mudah kerana belum ada mana-mana peserta yang berjaya menyelesaikan cabaran yang diberi. Kehebatan Wade yang berjaya menyelesaikan satu cabaran yang disediakan oleh Halliday menyebabkan kehidupannya mula terancam apabila mula diburu oleh pihak IOI yang diketuai oleh Sorento. Mampukah Wade menyelesaikan segala cabaran dan dalam masa yang menghadapi tentangan daripada Sorento? Saksikan filem yang menarik ini untuk mengetahui kesudahannya.

Ulasan Hans:

Filem ini ditayangkan pada 28 Mac 2018 dan aku secara jujur memang tidak tahu menahu tentang filem ini. Melihatkan kepada trailer filem ini yang menarik kerana terdapat banyak watak-watak terkenal daripada filem dan animasi dan ditambah pula dengan iklan-iklan promosi yang begitu hebat telah berjaya menarik hati aku untuk menonton filem ini.


APA YANG TERJADI SEBENARNYA WAKTU NIH? NAK TAHU KENA TENGOK :)

Permulaan cerita yang mudah dan cukup menarik apabila menggambarkan kehidupan manusia pada 20 tahun yang akan datang yang kelihatan seperti begitu tertekan dengan kehidupan dan persekitaran di sekeliling mereka. Jadi, permainan virtual realiti OASIS ini seolah-olah sebagai satu ubat atau rawatan buat manusia di zaman itu untuk menghilangkan tekanan dan bergembira menjadi apa yang mereka inginkan. Itu adalah apa yang dipaparkan di awal filem. Namun akhirnya segala-gala terbongkar apabila OASIS sebenarnya secara tidak sedar telah merosakkan hidup ramai golongan yang terpaksa berhutang kerana terlalu boros berbelanja menggunakan wang untuk membeli segala peralatan virtual. Mungkin ini secara tidak langsung adalah satu sindiran ringan kepada kaki permainan video online yang berhabis ribuan ringgit semata-mata untuk menaik taraf watak-watak permainan yang dimainkan mereka.


REALITI VS VIRTUALITI....HAHAHA!

Dan di dalam permainan ini, watak Wade yang menamakan dirinya di OASIS sebagai Parzival mempunyai tiga orang rakan baik dan kemudian bertemu secara tidak sengaja dengan seorang gadis yang bernama Art3mis. Aku suka bagaimana filem ini menggambarkan setiap watak ini kerana ia sebenarnya telah pun terjadi di dunia nyata dimana di dalam dunia maya, semua orang boleh menjadi apa yang mereka mahukan. Kita tidak tahu siapa mereka yang sebenar. Kita tidak tahu adakah mereka orang tua, dewasa atau kanak-kanak. Apa yang kita letakkan di fikiran ialah semua orang sama seperti diri anda daripada segi umur atau pemikiran. Dan menariknya disini juga menunjukkan bagaimana apabila terbocornya sebarang data tentang diri anda di ruangan maya ini, segala kemungkinan serta ancaman boleh berlaku pada bila-bila masa. Bagi aku, filem ini memang menepati jiwa dan selera.


IRON GIANT NIH MEMANG LEGEND! HAHAHA!

Paling aku suka di dalam filem ini ialah pertukaran babak realiti kepada babak virtualiti dan sebaliknya. Bagi aku ia kelihatan sangat menarik dan tidak nampak sebarang cacat cela. Boleh dikatakan langsung tidak ada kejanggalan disitu dan tidak membuatkan mata atau otak si penonton kepenatan walaupun terpaksa menonton dua dunia yang berbeza. Filem ini juga penuh dengan pelbagai aksi daripada perlumbaan, peperangan, letupan serta kejutan tetapi satu yang aku cukup suka dan memuji filem ini kerana ia nampak cukup teratur, cantik dan segala yang terjadi dapat ditonton dengan jelas. Senang cakap memang tersusun dan langsung tak serabut. Memang aku rasa sangat terhibur dengan filem ini. Dari segi kesan bunyi, skor muzik serta kesan khas yang digunakan di dalam filem ini juga bagi aku cukup menarik dan kena dengan setiap situasi yang dipaparkan.


SALAH SATU BABAK YANG MENARIK DAN MENCEMASKAN

Ada sesetengah yang menyatakan terdapat sedikit kelemahan di dalam filem ini tentang penerangan mengenai bagaimana permainan virtual OASIS ini menjadi fenomena serta ketagihan manusia pada era tersebut. Pada pandangan aku, perkara itu sebenarnya telah pun dijawab pada awal filem lagi dan diberi penerangan sedikit demi sedikit berdasarkan kisah para watak yang berkaitan. Cuma mungkin ada satu dua babak yang aku kurang mampu untuk hadam seperti babak Wade menangis selepas menjumpai Halliday kerana emosi yang ditonjolkan agak mengelirukan aku. Mungkin terlalu deep barangkali babak tersebut. Hahahaha!

SEGALA MAK NENEK WATAK SEMUA ADA MASA NIH! HAHAHA!

Pada pandangan aku, rasanya tiada masalah untuk sesiapa yang mungkin tidak bermain permainan video, online atau sebagainya untuk menonton filem ini kerana filem ini bukannya sekadar memberi fokus kepada aspek virtualiti semata-mata tetapi emosi dan nilai kemanusiaan yang dimasukkan juga menjadikan jalan cerita ini menarik dan lain dari yang lain. Jika tidak percaya, silalah tonton sendiri filem ini di pawagam berhampiran anda. Apa-apapun, aku boleh katakan ini antara salah sebuah filem kegemaran aku untuk tahun 2018. 

P/S : Bulan Yang Sangat Sibuk Dan Kemungkinan Sukar Nak Tengok Wayang Selepas Ini. Arghhhhhhhhhhh!


6 ulasan:

  1. ingat psl virtual je, klu psl virtual psl video game akak ni kelaut, tkt tak paham tp membaca review ni mcm best jgk.... blh jgk la di jadikan sbgai filem yg utk di tonton nnti

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia campur..bila watak2 dia main game OASIS tu maka jadilah animasi...hehehe....ikut orang punya selera juga...ada yang suka filem nih..ada juga yang hentam kaw-kaw...tapi bagi saya, filem nih menepati jiwa dan selera lah..hehe

      Padam
  2. Menarik pula baca review Hans ini.. nak try tengoklah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. heehee
      kalau minat game mesti suka :)

      Padam